Byggeprocessen i 2. Kvartal 2014
På den ordinære general forsamling i Goldenspike i marts 2014 var der bred enighed om at vi skulle have et nyt look til det øverste lag. Tidens tand var desværre blevet alt for tydelig hvilket gjorde at anlægget ikke længere havde et ensartet og lækkert look, hvorfor vi besluttede os for at lave en større renovering som blev iværksat i April 2014.
I 2 kvartal har vi fået lavet følgende uden forstyrrelser på køredagene. Det vigtigste er nok at der er kommet ny fascia op på hele det øverste lag med tilhørende extra landskabsmuligheder.
Tømmerbanen:
Tømmerbanen er pillet ned og ny plade er sat op hvorpå den nye opdaterede tømmerbane skal lægges. Den er baseret udfra en prototypisk bane i staten Oregon. I forbindelse med at den blev taget ned, så rettede vi også fasciaen. Den nye fascia er 6mm MDF istedetfor den oprindelige. Grundet det gode landskab omkring tømmerbanen mod svinget så har vi valgt at fastholde den oprindelige bredde på fasciaen.
Stykket ved Kornsilo:
Den gamle fascia er pillet ned og erstattet af en ny fascia af 6mm MDF. Derudover har vi valgt at rykke fasciaen længere ud, så der bliver langt mere plads til landskab hvilket også er en væsentlig del af en modeljernbane.
Vi har indstalleret en vej foran hvor der pt ligger en kornsilo (lige over stationen på mellemlaget), hvilket gør at stykket pludselig har en god dybde. Nu hvor den er lavet så kan vi virkelig se hvordan det burde have set ud fra starten. Den oprindelige overkørsel er fjernet for at vi kan skabe et forholdsmæssigt nyt stort område til grain. Vi har fundet et område lidt nord for Chicago hvor sporplanen fra den virkelige verden passer rigtig godt det område som er til rådighed.
Minen:
På stykket mellem de to skorstene har vi udskiftet fascia til 6mm MDF, men placering er bibeholdt i forhold til den oprindelige placering.
Vi har pillet minen ned og er i gang med at ombygge området så det vil fremstå som en mere komplet enhed. Dette har betydet at den oprindelige tunnel bag minen er fjernet og et nyt stort stykke pludselig er kommet til syne. Omkring sporføring så har vi stort set fjernet alle sporskifter, som lå i forbindelse med minen og lagt nye sporskifter, hvilket har givet en langt bedre sporføring. Dette er gjort grundet at de oprindelige sporskifter simplethen var alt for små til at håndtere de lange kultog med mellemstore og store maskiner, især dampmaskinerne.
Vi har trukket mainline ud så den nu kører foran minen plus at vi har lavet en lang siding på næsten 7 meter. I forbindelse med den nye siding så har vi lavet 4 spor ind til minen, her mangler vi de sidste elektriske for at alt kører. Det bliver lavet i 3. kvartal .
Stykket fra Minen til døren:
Vi har trukket fasciaen godt ud på hele stykket, ny 6mm MDF fascia, så der virkelig er plads til at få lavet en del landskab samt at fasciaen er skåret ned. Dette bevirker at medlemmerne nu kigger op mod banen samt at den er synlig stort set hele vejen. Der er også lagt flamingo ind som giver en god stabilitet mellem banen og fasciaen samt at vi kan lave landskab i dette.
Flamingoen er sikret med almindelig spartelmasse.
Stykket fra dør og til Helix:
Vi har udskiftet fasciaen med 6mm MDF og trukket den ca. 8cm længere ud på hele stykket fra døren og til helixen. Dette har bevirket at lysforholdet på yarden, som er under dette stykke, er blevet forbedret helt enormt.
Igen fasciaen er skåret til samt der er lagt flamingo ind for stabilitet og til brug for landskabsopbygning. Flamingoen er sikret med almindelig spartelmasse.
Alle disse ændringer har gjort at det er nærmest som at få et helt nyt anlæg.