Tredje udstillings anlæg – 2016 – ?

Her kommer historien om hvordan vores tredie udstillings anlæg blev til. Meget af historien har været gengivet i DMJU News over flere år så her har vi samlet det til en sammenhængende fortælling og har krydret det med forskellige anekdoter og billeder som ikke er offentliggjort før.

Den første idé

Den første snak om et nyt udstillings anlæg kom i oktober 2013 på vej hjem fra den 4. US-Modellbahn-Convention i Tyskland. To år før havde vi deltaget på denne udstilling med vores daværende udstillings anlæg og det havde været en kæmpe oplevelse. Vi havde også indset at den relativt korte længde og de forholdsvis skarpe sving på vores anlæg begrænsede vores muligheder for at køre med store lokomotiver og prototypiske lange tog, noget som vi rigtigt gerne ville.

Udstillingen i Tyskland kommer hvert andet år og den er specialiseret i amerikansk modeltog så alle forhandlere og anlæg har kun amerikansk tog. Det er jo lige noget for os, så vi har været gæster på udstillingen alle de år den har eksisteret og det er noget vi ser frem til hver gang. Arrangøren har det princip at de anlæg der vises ikke må have deltaget før, og derfor er der fyldt med nye anlæg som ofte er virkeligt fantastiske.

Så på vej hjem fra udstillingen, i 2013, var der flere der snakkede om at deltage som udstillere igen en gang i fremtiden. Det ville kræve at vi kom med noget helt nyt eller at det gamle anlæg blev ændret nok til at det kunne deltage igen. Med erfaringerne omkring vores skarpe kurver gav det så god mening at lave nye hjørner til vores eksisterende udstillings anlæg da vi jo så kunne få større kurver samtidigt.

Men hvis vi byggede om på det gamle anlæg ville der være nogen år hvor det ikke var køreklart og hvor vi så ikke kunne deltage i udstillinger. Desuden var der flere andre begrænsninger det gamle anlæg havde som ikke blev løst med nye hjørner. På vejen hjem tegnede vi en masse idéer på servietter og hvad vi ellers havde og efterhånden blev det tydeligt at det gav bedre mening at bygge et helt nyt udstillings anlæg og så udstille med det gamle indtil det nye var klar.

Et nyt anlæg ville give os helt frie hænder til at skabe noget nyt der både kunne tilfredsstille publikums, arrangørernes og vores behov. Vi ville gerne have blødere kurver, længere køre strækninger, mere opstillings spor og mulighed for mere variation i kørslen. For publikum skulle der være mere at se på, flottere og mere varieret landskab, flere detaljer og mere realisme. Samtidigt skulle vi bedst muligt udnyttede gulv pladsen af hensyn til arrangøren af udstillingen.

Muligheder og begrænsninger

At bygge et nyt udstillings anlæg er både en stor arbejdsmæssig- og økonomisk opgave at påtage sig for en klub som vores. Vi gik derfor igang med at vende alle mulige og umulige planer, drømme og tanker for hvad vi kunne få med på dette nye anlæg.

Vi var enige om at lave noget der funktionelt mindede om de to tidligere anlæg. De adskilte køre kredse sikrede høj driftstabilitet og mulighed for tæt trafik. Men vi ville også gerne kunne køre tog fra den ene kreds til den anden hvilket krævede krydsninger. Men krydsninger introducerede risiko for sammenstød så de måtte være ude af niveau for at fungere. Det krævede så stigninger og moduler der passede sammen i flere højder samtidigt hvilket ikke gjorde det mindre vanskeligt at bygge.

Vi diskuterede alle mulige og umulige løsninger og tegnede forskellige variationer af disse før vi landede på den endelige løsning. Alt hvad vi kunne tænke på af praktiske detaljer blevet tænkt godt igennem inden vi er blevet klar til at skære det første snit. Det nye udstillingsanlæg skal jo gerne være perfekt når vi er færdige. Mange problemstillinger er blevet vendt og drejet. Vi har drøftet, hvad der var godt og hvad der kunne have været bedre ved det eksisterende anlæg. Fordele og ulemper ved forskellige konstruktionsopbygninger og materialer. ”Need to have” og ”nice to have”, der har været diskuteret sporplaner, landskab, ambitionsniveau og mange andre emner.

Det tog næsten et år med planlægning, tegninger og meningsudvekslinger, før vi var kommet så langt, at vi var klar til at gå i gang.

Læs om – Planen – September 2014
Læs om – Opbygningen Marts – 2015
Læs om – Puslespillet – Juni 2015
Læs om – Sporet – September 2015  
Mere på vej…