Første testkørsler i gang!
Nu kører der for første gang tog på det nye udstillings anlæg!
For første gang kørte et ensomt lokomotiv afsted fra ca. midt på “Route 66” stykket, over ørken svinget med “frost flyover” og ind på det første stykke af bjerg modulerne. Det gik over al forventning og passage af de mange samlinger mellem modulerne var næsten ikke til at observere på maskinen. Kun den svage lyd af hjulenes klik-klak når de passerede det lille gab mellem de to spor ender.
Brikkerne falder på plads i vinterferien.
Denne vigtige milepæl blev nået midt i venterferien (uge 7) hvor vi havde adgang til fine lokaler der kunne rumme hele anlægget. Denne uge blev den primære klargørings periode før “premiere” fremvisningen på Hobbymesse 5. og 6. marts 2016 i Valby Hallen. Vi måtte jo forlade vores første bygge lokale omkring juletid og derfor var de forskellige moduler blevet flyttet til medlemmerne og klub lokalet. Der havde så været en god aktivitet med at færdiggøre skinner, strøm, sporskifte træk m.m. mens modulerne var adskilt men nu skulle det vise sig om alle brikkerne kunne falde på plads.
Den første testkørsel var af begrænset længde da der var strømarbejde i gang på modulerne i begge ender af test strækningen. Men det blev der arbejdet på med stor energi så et par dage efter kunne vi testkørte igen med ca. dobbelt så lang strækning.
Læs mere om opbygningen på vores sider om Det nye udstillings anlæg.
Længere tog testes
Det andet test tog på sporet havde også vogne med og det var en Californian Zephyr med tre maskiner og omkring 10 vogne der blev skubbet foran for at teste denne følsomme situation. Som nævnt kunne toget nu køre længere hvilket betød test af kørsel fra de to hovedspor helt fra “by svinget” til helt ind på den fjerneste ende af opstillings sporene. Samlet en strækning på næsten 30 meter… Denne test gik også rigtigt godt men afslørede forskellige små problemer med spor og strøm som vi så straks fik løst. Desuden afsløredes et generelt og potentielt alvorligt problem som krævede en større indsats at løse.
Varmekurver på sporet
Det viste sig nemlig at anlægget kan få problemer med varmekurver (solkurver) ganske som på de rigtige baner. Hos os opstår problemet fordi alle vores spor er fikseret med en lodning på en messingskrue ved modul enderne, disse ender kan derfor ikke flytte sig hvis skinnen bliver længere eller kortere på grund af temperatur ændringer. Det var vi nu fuldt ud klar over og vi har derfor efterladt en “åben” samling et sted på alle spor stykkerne så denne bevægelse kan absorberes. Men det forberedte mellemrum er åbenbart ikke stort nok så ind til videre har vi oplevet ét enkelt spor der har forladt sin normale position og nu ligger helt ved siden af sig selv. For at forhindre dette i at ske andre steder bliver vi nødtil at skære et par millimeter af alle skinnerne der hvor samlingen er. Der er ca. 200 steder vi skal foretage denne operation så det kommer nok til at tage lidt tid men når først vi har fundet en god metode bliver det “samlebånds arbejde” hvilket går ret stærkt.
Mens dette skrives arbejdes der på anlægget og i morgen bliver den sidste arbejdsdag for denne gang. Derefter er det planen at pakke det hele ned og om nødvendigt tage enkelte moduler hjem til “aftenarbejde” men ellers forventer vi at være køreklar til Hobbymesse den 5. – 6. marts 2016. Det bliver spændende at se publikums reaktioner på vores anstrengelser og selvom det meste landskab fortsat mangler vil man trods alt kunne opleve de flotte lange tog der nok alligevel stjæler billedet.
Vi ses den 5. – 6. marts!
One thought on “Første testkørsler i gang!”
Comments are closed.