Julekørsel – part 2.

3. juledag 2014 havde vi 2 del af julekørslen i klubbens faciliteter. Hen over eftermiddag og aften var der mødt 8 medlemmer op til en god gang kørsel og hyggeligt samvær.

Se også indlægget: Julekørsel del 1

 Niels medbragte sine fire forholdsvis nyerhvervede moderne UP-lokomotiver, der i ugens løb var indbygget lyddekodere.  Aage og Niels startede den 22. december, om eftermiddagen i klubben, med at indbygge to af lokomotiverne dekodere/højtalere, programmere sagerne og fik lige testkørt de to maskiner. Niels indbyggede så hjemme, med sin nyerhvervede kompetence, de to øvrige lokomotiver med lyd. Tilbage i klubben blev lokomotiverne programmeret til de rigtige adresser – dette skete selvfølgelig på klubbens programeringsspor. Derefter kom alle 4 op på anlægget hvor der kom en skøn lyd af EMD og GE dieselmotorer. Keld fik lagt alle fire lokomotiver i koncist og Niels fremførte over eftermiddagen lange godstog på anlægget. Vi måtte dæmpe motorlyden ved en hurtig programmering on main (POM).

 Aage medbragte Rio Grande passagertog med Alco Pa-lokomotiver (A-B-B-A) samt F7 lokomotver i samme konfiguration – Endvidere medbragte han fire moderne sorte NS lokomotiver, der blev anvendt til fremførsel af et langt kultog på 30 vogne.

Lars medbragte et fantastisk smukt messing damplokomotiv SP, 4-8-2. Lokomotivet havde tidligere haft problemer med strøm, men Lars havde forbedret optaget og forventede, at problemet var løst. Lokomotivet kørte fantastisk på rette linier, men i kurver kom problemet med standsning. Et par nye mulige fejl blev lokaliseret – det skal nok komme til at køre fint (f.eks. ny elektronik i form af indbygning af ”keep alive” elektrolyt). Vi må erkende, at messinglokomotiverne er en køreteknisk udfordring – men de en fryd for øjet.

 Ricard medbragte et par Rio Grande heavyweight passagervogne, der blev trukket af et lille damplokomotiv 2-8-0.

 Andreas havde meldt sig til at styre yarden med hård hånd. For at sikre en vis udfordring var yarden allerede 70% fyldt op da han startede med rydde op på yarden. For at presse yderligere ankom et langt blandet godstog som både skulle stille en del vogne men også have nogle andre på. Alt i alt, så varetog Andreas med sikker hånd al rangering af vogne fra indkommende godstog, opbyggede nye godstog og havde styr på at der ikke skete uheld med tog som kørte ind på yarden som ikke skulle.

Det var et dejligt syn at se yarden med alle de forskellige vogntyper, næsten alle vognene var heldigvis weathered.

Jow -det var en fornøjelig eftermiddag. Tiden blev samtidig brugt til drøftelser af fejl og mangler, planer om processer og metoder tilbygning af både det faste anlæg og de kommende nye udstillingsanlæg, anvendelse af farve til wethering af vogne og lokomotiver samt anlæg.

 Stemningen var så god at vi desværre aldrig nåede at få taget billeder, men der blev da taget nogle videoer som kommer på youtube under medlemmernes egen kanal.

Se også indlægget: Julekørsel del 1

0 thoughts on “Julekørsel – part 2.”

  1. Pingback: Julekørsel 18.12.2014 – Part 1 | Golden Spike
  2. Trackback: Julekørsel 18.12.2014 – Part 1 | Golden Spike

Comments are closed.

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.